Al 210 restaurants hebben een duurzaamheidsprofiel ingevuld op de restaurantwebsite iens.nl. Samen met onafhankelijke voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en onderzoeksbureau CREM wil iens.nl dineren duurzamer maken. Met het profiel worden restaurateurs gestimuleerd om de klant te informeren over hun duurzame activiteiten. En het biedt de consument de mogelijkheid een duurzame restaurantkeuze te maken.
De restaurants hebben aangegeven of zij bijvoorbeeld biologische gerechten serveren of verschillende portiegroottes aanbieden. Restaurantbezoekers geven hun mening op iens.nl door een restaurant op te roepen een doggybag aan te bieden, of juist te complimenteren voor het aanbieden van kraanwater in plaats van bronwater. De gasten kunnen door middel van een Tip Top 10 op de site ook kijken wat zij zelf kunnen doen om duurzamer te dineren. Zie ook: http://www.iens.nl/duurzaamdineren
Ron van Beek, van restaurant Antichic te Rotterdam, vindt het een goed initiatief: “Wij zijn al erg lang bezig met duurzame producten: zoveel mogelijk biologisch en uit de streek. We vertellen aan tafel aan onze gasten waar het product vandaan komt en waarom wij daar voor kiezen. Met dit initiatief kan ik nog beter aan onze gasten laten zien wat wij doen voor een betere wereld.” Restaurant Antichic scoort 69 procent op het duurzaamheidsprofiel. Dat betekent dat het restaurant voor tweederde voldoet aan de gestelde duurzaamheidscriteria. Zie ook: http://www.iens.nl/restaurant/23892/rotterdam-antichic/duurzaamheid
Iens Boswijk, oprichtster van iens.nl: “De ambitie is dat het profiel in de loop der tijd verder wordt uitgebreid. Voor deze eerste versie is besloten dat ieder criterium voor de gast zichtbaar moet zijn. Zaken als groene stroom en gescheiden afval zijn minstens net zo waardevol maar zijn bewust nog niet in het huidige profiel opgenomen. Die zijn namelijk niet zichtbaar voor de klant. We hopen dat de komende tijd nog veel meer restaurants aanhaken.”