Nationaal Bieronderzoek: alcoholvrij bier sterk in opmars
Consumptie speciaalbieren vertoont groei
Steeds meer bierdrinkers omarmen alcoholvrij bier. Ruim een op de drie bierdrinkende Nederlanders drinkt wel eens alcoholvrij bier. In 2011 was dit nog ruim een kwart. Deze trends volgen uit het Nationaal Bieronderzoek dat Nederlandse Brouwers heeft laten uitvoeren onder meer dan 500 bierdrinkende Nederlanders. De groei in het segment alcoholarm en -vrij bier, blijkt ook uit de consumptiecijfers van Nederlandse Brouwers. In 2011 is er in dit segment een stijging zichtbaar van ruim 30% ten opzichte van 2010.
Groei consumptie alcoholvrij
Het alcoholvrij segment zit duidelijk in de lift. In 2012 geeft 36% van de bierdrinkers aan wel eens alcoholvrij bier te drinken tegenover 28% in 2011. Belangrijkste motieven hiervoor zijn vooral dat men soms even geen alcohol wil drinken (46%) gevolgd door het motief dat men even geen alcohol mag drinken (42%). Een vijfde zegt alcoholarm/vrij te drinken omdat zij het ook echt lekker vinden (19%). Vrouwen drinken het vaker dan mannen (44% versus 30%) en drinken vaker dan mannen alcoholvrij bier omdat zij dit lekker vinden.
Pils meest favoriet, speciaalbier in opmars
De totale bierconsumptie is in 2011 met 23,6 miljoen hectoliter nagenoeg stabiel gebleven. Het verbruik in liters per hoofd van de bevolking is 71,7. De top 5 van meest favoriete bieren is constant: pils gevolgd door witbier, overig speciaal bier, bokbier en rosébier. Vrouwen schalen rosébier hoger in dan mannen als favoriete bier. Deze biersoort komt op de derde plaats bij de dames. Naast alcoholarm- en alcoholvrij bier is er in 2011 ook een opvallende stijging in het segment speciaalbieren met 6,3% naar 308.270 hectoliter.
Bier staat koud
De Nederlandse bierdrinker hecht waarde aan koud bier. De helft (51%) heeft altijd bier koud liggen. Bier wordt daarbij vooral in de ijskast bewaard (80%), gevolgd door de garage/schuur (32%) en kelder(kast) 23%. Dat de minimale koeltijd van bier 1 tot 1.5 uur is weet iets meer dan een op de tien bierdrinkers (13%).
Biersommelier in trek
Bierdrinkend Nederland denkt voldoende kennis te hebben van bier. Toch zou drie vijfde van de bierdrinkers (59%) op aanraden van een biersommelier bier bestellen bij het eten. Een derde zou uit zichzelf bieradvies vragen in een restaurant (33%). De helft van de bierdrinkers (49%) heeft wel eens een bierkaart gezien, het café is het meest interessante plek om een bierkaart te bekijken.
Duurzaam bier belangrijker
Duurzaamheid wordt voor de Nederlandse bierdrinker steeds belangrijker. Ook bij de aankoop van voeding. Ruim de helft van de respondenten (54%) vindt duurzame productie van voedingsmiddelen (zeer) belangrijk, ook bij bier speelt dit een rol. Van de bierdrinkers die duurzame productie van voedingsmiddelen belangrijk vinden, let ruim een kwart (28%) bij de aankoop van bier op het biermerk (is het duurzaam), gevolgd door de plek waar het wordt gebrouwen (28%) en het verpakkingsmateriaal (27%).