De menukaart heeft een belangrijke functie voor een restaurant. Zo moet de kaart niet alleen haarfijn uitleggen wat je bij het restaurant precies kunt eten, maar moet de kaart ook een goede indruk achterlaten. Kijken gasten bijvoorbeeld eerst op de kaart voor ze besluiten je horecagelegenheid te betreden, dan is het belangrijk dat de kaart gasten overtuigt inderdaad naar binnen te komen voor een hapje of een drankje. Ga jij een nieuwe menukaart maken en wil je zeker weten dat dit goed gaat? Lees dan in dit artikel op welke drie dingen je moet letten als je een nieuwe menukaart laat maken volgens Reclameland.
1: het ontwerp van de menukaart
Het ontwerp van een menukaart kan geweldig zijn, maar een menukaart kan ook onaantrekkelijk, onoverzichtelijk of rommelig ogen. Steek je niet voldoende tijd in het ontwerp van jouw menukaart, dan kan jouw menukaart nieuwe gasten echt afschrikken. Je wil namelijk geen menukaart zien die er onprofessioneel, rommelig, onoverzichtelijk of onaantrekkelijk uit ziet als je ergens gaat eten.
2: de taal in de menukaart
Het is niet alleen belangrijk dat er absoluut geen taalfouten in de menukaart staan, maar het is ook belangrijk dat er aantrekkelijk taalgebruik gehanteerd wordt in de tekst in de kaart. Probeer de gerechten op de kaart zo aantrekkelijk mogelijk te beschrijven en vergeet vooral geen informatie achter te houden, want gasten willen precies weten wat er in een gerecht zit.
3: de indeling van de menukaart
Logischerwijs willen gasten bij het openslaan van de menukaart eerst de voorgerechten, dan de hoofdgerechten en dan de nagerechten zien. Zet de gerechten niet door elkaar, want dan kunnen gasten niet meer vinden waar ze naar zoeken. En heb je ook een lunch- en een borrelkaart die je in dezelfde menukaart wil integreren? Zet deze dan nog voor de voorgerechten, de hoofdgerechten en de nagerechten met een duidelijke vermelding tot wanneer de lunch- en borrelgerechten geserveerd worden. Door de menukaart duidelijk in te delen, is de kaart gebruiksvriendelijk en raken je gasten niet verdwaald in de onlogische indeling van de kaart.