Met de drukke decembermaand achter de rug is nu het juiste moment om na te denken over het hart van jouw onderneming: je kassasysteem.
Het is vanzelfsprekend dat een kassasysteem je helpt bij het opnemen en verwerken van de bestellingen van je gasten. Het is daarentegen minder bekend dat je kassasysteem je kan helpen bij efficiënter ondernemen en het optimaliseren van je zaakvoering.
Hoe dan? Een modern kassasysteem kan je helpen bij het beter inplannen van je personeel, sneller werken op de vloer en zelfs met het optimaliseren van je menu en voorraadbeheer. Allemaal factoren waarmee je de klantervaring van je gasten kunt verbeteren, terwijl je er zelf geld mee bespaart. Dus, op welke eigenschappen moet je letten bij het aanschaffen van een kassasysteem voor jouw bar of café?
1. Eindeloze integraties
Het concept van een is bar simpel, maar bij het draaiende houden ervan komt toch een heleboel kijken. Zorg er om die reden voor dat je kassasysteem helpt bij taken die anders veel tijd (en energie) kunnen kosten. Personeelsplanning, reserveringen, maar ook de boekhouding kan een stuk sneller met behulp van de gegevens die een modern kassasysteem voor je verzamelt.
Veel systemen kiezen ervoor om deze taken over te laten aan anderen: in plaats van dat ze zelf een (bijvoorbeeld) reserveringssysteem proberen te ontwikkelen, gaan ze partnerships aan met specialisten. Hoe meer integratiepartners een systeem heeft, hoe meer keus jij hebt in het uitzoeken van de juiste partners voor jouw onderneming.
Let bij het uitzoeken van een nieuw kassasysteem dus niet alleen op wat het systeem zelf kan, maar ook wie de partners zijn – en hoeveel keus er is.
2. Flexibel en mobiel
Een bar of café is een ontmoetingsplek voor iedereen. Zo ook voor groepen die er nog een extra tafel bij pakken, of mensen met specifieke wensen voor hun maaltijd. Wil je iedereen dezelfde service bieden en verwarring onder je werknemers voorkomen? Let er dan op dat je een kassasysteem aanschaft waarbij je in real-time zowel je vloerplan als je menu aan kunt passen.
Stel zogeheten modifiers in voor mensen met allergieën, ontwikkel tijdelijke menu’s voor grotere groepen, of verander de soep van week – allemaal in een handomdraai. Hetzelfde geldt voor je vloerplan: wordt een groep groter, kleiner, of verdeelt het zich over meerdere tafels? Voorkom verwarring bij de bediening en zorg ervoor dat het vloerplan op je kassasysteem de werkelijkheid weergeeft.
3. De optimale gastervaring
Een bar of café is niets zonder vaste gasten. Uit onderzoek blijkt dat horecazaken waarbij minder dan 25% van de gasten een tweede keer terugkomen, het grotendeels niet overleven. Bedenk daarom manieren waarop je in je gasten kunt investeren. Focus je niet alleen op het aantrekken van nieuwe mensen, maar vergeet ook vooral je bestaande gasten niet. Zet speciale acties voor hen op, of maak gebruik van spaarkaarten.
Een kassasysteem met de mogelijkheid tot het aanmaken van klantprofielen maakt het een stuk makkelijker en overzichtelijker om op de hoogte te blijven van de specifieke wensen, allergieën, en voorkeuren van je gasten. Zo kun je de perfecte gastervaring aanbieden aan je regulars. Daarnaast kun je door contactgegevens te verzamelen ze op de hoogte houden van evenementen die je organiseert. Wil je jouw klantbinding naar nog een hoger niveau tillen? Integreer dan met een loyalty programma. Zo kun je je vaste gasten belonen voor hun trouwe bezoek aan jou, en motiveer je ze daarnaast om vaker bij je terug te komen.
Hoewel een kassasysteem geen invloed heeft op de kwaliteit van je eten of personeel, kan het veel andere aspecten van het ondernemen een stuk makkelijker maken. Door voor een flexibel en mobiel kassasysteem te kiezen met genoeg integratiemogelijkheden en mogelijkheden voor betere klantbinding hoef je je minder druk te maken om het technische deel achter het ondernemen, en kun je je in plaats daarvan focussen op wat echt belangrijk is: het verder ontwikkelen en groeien van jouw zaak.