Als je een nieuw eethuis, een bar of een café opent, is het menu essentieel voor het uitbreiden van het klantenbestand. Menu’s zijn een uitstekende manier om informatie over eten en drinken te presenteren, evenals de prijzen. Met het juiste ontwerp kun je ook de verkoop verhogen door de aantrekkingskracht van het aanbod te vergroten. Een menukaart moet beknopt zijn en gemakkelijk te lezen voor klanten. Met dit in gedachten hebben we een paar tips voor je op een rijtje gezet voor het ontwerpen van een effectieve menukaart die ervoor zorgt dat de klanten keer op keer terugkomen.
Wees niet bang om seizoensgebonden eten en drinken toe te voegen
Veel restaurants maken de fout om een menu te hebben dat het hele jaar door precies hetzelfde is. We raden je aan om te kijken naar de mogelijkheid om seizoensgebonden eten en drinken op de kaart te zetten. Dit zal het menu aantrekkelijker maken voor een breder scala van klanten. Als je niet zeker weet wat je moet toevoegen, kijk dan eens wat er in het seizoen is. Seizoensgebonden artikelen zijn vaak goedkoper en verser dan andere voedingsmiddelen. Afhankelijk van de locatie, kan dit je ook helpen meer klanten te trekken.
Beknibbel niet op de kwaliteit van je foto’s
Eén van de eerste dingen die een klant ziet wanneer hij of zij je menukaart doorbladert, zijn de foto’s die bij het eten en drinken horen. Als je beknibbelt op de kwaliteit van deze foto’s, zal je menu er goedkoop, onprofessioneel en niet uitnodigend uitzien. Dit is waar de meeste restaurants de fout ingaan. Ze hebben het gevoel dat ze het zich niet kunnen veroorloven om een fotograaf in te huren om foto’s van hun gerechten te maken. Je hoeft geen professionele fotograaf in te huren om foto’s van goede kwaliteit te maken. Je kunt dit zelf doen als je een smartphone hebt met een hoogwaardige camera. Zoek een goede lichtbron en maak foto’s van je gerechten vanuit verschillende hoeken. Deze kun je op een menukaart laten drukken met een mooie achtergrond. Online drukwerk zul je al binnen een paar dagen ontvangen.
Zet de meest winstgevende items bovenaan het menu
Als de menukaart groot is, is het een goed idee om het meest winstgevende items bovenaan te zetten. Dit zal klanten helpen snel te beslissen wat te bestellen. Het kan je ook helpen meer winst te maken omdat je deze artikelen waarschijnlijk vaker zult serveren.