Ieder dagblad, magazine en trendbureau heeft inmiddels wel een rijtje met de allerlaatste foodtrends voor het nieuwe jaar. Opmerkelijk is dat alle ‘lijstjes’ inhoudelijk sterk verschillen. Foodtrends lijken haast net zo vluchtig geworden als de laatste modetrends. Toch zijn veel foodtrends ingegeven door invloeden uit de economie en de maatschappij en houden dus wel degelijk stand.
Volgens New Yorkse consultants Baum & Whiteman (VS)
Gehaktballen, de Koreaanse keuken, grutten, taco’s en Vietnamese sandwiches. De gourmetburger en de luxe hotdog zijn in opmars. In 2011 krijgt de sandwich internationaal beleg. In de VS zijn foodtrucks booming business. Foodtrucks gaan gezamenlijk ‘rodeos’ organiseren; ’s avonds groeperen ze samen op lege parkeerplaatsen voor een mini-foodfestival. Grote chefs en restaurantformules gaan mobiel.
Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas en kok Mathijs Vrieze (NL)
De consument kiest in 2011 vaker voor bewust en gezond koken. Er komt een einde aan crashdiëten. Studenten en andere jongeren laten de afhaalpizza en magnetronmaaltijd staan en gaan zelf de keuken weer in. Er komt een grotere vraag naar streekgerechten en boerderijproducten. Er komen biologische pepdrankjes op de markt, denk aan eco-versies van RedBull.
Het hele overzicht is hier terug te vinden.
Bron: Frank Lindner, Alle foodtrends van 2011 op een rijtje, Hospitality-Management.nl