Bilderberg is gestart met een speciaal bedrijfs-sportprogramma voor haar medewerkers: ‘Bilderberg Vitaal’. Medewerkers worden middels het programma aangemoedigd meer aandacht te besteden aan lichamelijke inspanning en gezondheid. Tussen de diverse hotels van Bilderberg is tevens een competitie gestart met als prijs de titel ‘Fitste Bilderberg hotel van Nederland’. Extra stimulans is het spaarsysteem voor het goede doel: door calorieën te verbranden, kunnen medewerkers geld verdienen dat ten goede komt aan het Nationaal Fonds Kinderhulp. Het programma wordt begeleid door de Gelderse Sport Federatie.
Vorig jaar organiseerde Bilderberg Hotel Wolfheze het programma ‘Vitale Werknemer’ samen met de Gelderse Sport Federatie. Het programma beviel zo goed dat het nu is opgenomen in het landelijk beleid voor de hele hotelgroep. “Het feit dat er dichtbij het werk én in een groep kan worden gesport, spreekt veel medewerkers aan. Een gezonde werknemer is langer inzetbaar en voelt zich fit met betere prestaties tot gevolg,” aldus Els van Batum, Directeur Personeel & Organisatie van Bilderberg.
Bedrijfssportprogramma
Het programma begint met het invullen van gezondheids- en leefstijlvragenlijsten. Aansluitend ondergaan alle deelnemers een individuele fittest, waarbij onder andere BMI, coördinatie, lenigheid en conditie worden getest. Dan komt het er echt op aan en gaan de werknemers gedurende 4 maanden sporten en bewegen. Van Batum: ”Al na een aantal weken is het resultaat merkbaar. Om dit te onderbouwen en het goede gevoel vast te houden, ondergaan alle deelnemers na deze maanden wederom de fittest. Hiermee krijgt men inzicht in de geboekte vooruitgang en een persoonlijk beweegadvies. Het belangrijkste doel is dat medewerkers ervaren dat sporten gezond is en het belang van sport en bewegen inzien, ook voor hun werk.”
Bedrijfssport
De laatste jaren is bedrijfssport in opmars. Veel organisaties zien de voordelen van fitte en gezonde werknemers. De effecten op zowel de korte als de lange termijn zijn minder ziekteverzuim, een betere werksfeer, stimulering van het groepsgevoel en een beter imago. De organisaties die bedrijfssport aanbieden zijn vaak zeer tevreden over het resultaat. Bilderberg wil het voorbeeld geven in de hotelbranche en heeft zich ingezet voor de realisatie van Bilderberg Vitaal.