Menu
Trends

Fulin Robots: de toekomst binnen de horeca

Voorgaande jaren heeft de ontwikkeling van Artificial Intelligence zich voornamelijk gericht op het experimenteren en testen van mogelijkheden. De limieten van robots werden getest; wat is er mogelijk? En hoe kan dit gerealiseerd worden? In 2022 voorspellen ontwerpers van deze apparaten dat deze focus zich voornamelijk richting de essentiële waarde van robots binnen de maatschappij keert.

Met name de horecabranche is enorm in ontwikkeling als het aankomt op het gebruik van robots. Robots voor in de horeca hebben ontzettend veel voordelen te bieden en deze mogelijkheden breiden zich steeds meer uit. Een goed voorbeeld hiervan, is Fulin Robots. Dit is een exclusieve dealer in robots binnen restaurants. Steeds meer horeca ondernemers kiezen ervoor om robots binnen hun vestiging in te zetten om op deze manier de werkdruk te verlagen en de continu ontwikkelende trends bij te houden.

De reden achter de groeiende populariteit van robots in de horeca

Robots worden alsmaar slimmer. Na jarenlang geëxperimenteerd te hebben met diverse mogelijkheden die robots bieden, wordt het eindelijk eens tijd om deze uitvindingen in de praktijk weer te geven. In Nederland worden robots relatief weinig ingezet binnen de horeca, maar in Azië is dit een heel normaal begrip. Daar worden deze uitvindingen regelmatig in hotels neergezet om de roomservice en bediening te verzorgen. Langzamerhand warmt Nederland ook op voor deze werkwijze. 

Dit tijdperk begon rond 2020, toen in twee restaurants in Nederlands robots in de bediening werden geplaatst. Dadawan, een Aziatisch restaurant in Maastricht, deed dit in de vorm van drie nieuwe personeelsleden: Amy, James en Aker. Deze robots stonden klaar om bezoekers te verwelkomen. Tegelijkertijd begon het Chinese restaurant Royal Palace ook met deze aanpak, door twee horecarobots neer te zetten die naast het ontvangen van gasten ook de bestellingen rondbrachten. 

Voordelen van horeca robots tijdens Corona

Door de plotselinge opkomst van Corona en het ingaan van maatregelen, is de horecabranche hard gevallen. Openbare voorzieningen, waaronder restaurants, bioscopen en musea, moesten tijdelijk hun deuren sluiten en veel medewerkers ontslaan. Daarnaast zagen ZZP’ers hun winst dalen en zijn veel mensen binnen de horeca als gevolg zonder baan komen te zitten. 

Langzamerhand mocht Nederland weer open na wekenlange lockdown. Ook de niet-essentiële winkels gooiden de deuren weer open en mensen trokken massaal de steden in. Restaurants en cafés moesten weer personeel aannemen. Maar de populariteit voor deze banen is sterk gedaald. Men zou kunnen zeggen dat de pandemie het voor de horeca interessanter heeft gemaakt om robots in te zetten.

Een paar van de vele maatregelen die consistent aangehouden moesten worden door lockdowns en perioden van vrijheid heen, zijn de anderhalve meter-regeling, het dragen van mondmaskers en het zorgen voor optimale hygiëne. Daarom is het lastig voor restaurants om meerdere medewerkers tegelijk naast elkaar op de werkvloer neer te zetten. Als oplossing, zou de horeca het aantal bezoekers kunnen beperken om zo te voorkomen dat de werkdruk die op de medewerkers ligt te hoog wordt. Maar dit werkt niet positief in op de winst. Door in plaats daarvan een gedeelte van het personeel te ‘vervangen’ door horecarobots, kan bezoek aan restaurants toch mogelijk worden gemaakt zonder opofferingen te maken.

Het is logisch dat bezoekers even moeten wennen aan deze nieuwe aanpak. In de lange termijn zal het inzetten van robots binnen voorzieningen echter steeds meer een gewenning worden, net zoals dit binnen Azië is gebeurd. Artificial Intelligence wordt beetje bij beetje steeds meer het nieuwe normaal.

Diverse Fulin Robots

De voorheen genoemde exclusieve dealer in horeca robots, Fulin Robots, kan de opstap naar het gebruik van Artificial Intelligence binnen eetgelegenheden een stuk eenvoudiger maken. In het assortiment van deze onderneming, vindt men een breed aanbod aan robots terug die ieder een aparte functie hebben. Voor het rondbrengen van producten en gerechten, zijn de BellaBot, de PuduBot en de HolaBot een uitstekende keuze. De HolaBot is daarnaast ook nog eens uitgerust met een zeer vernuftig stukje technologie: een oproepfunctie die het personeel de mogelijkheid biedt om de robot op te roepen en taken toe te wijzen. Voor het uitsluitend ontvangen van gasten is de KettyBot daarentegen handig. Deze bezit een zeer uitgebreide vocabulaire om bezoekers te begroeten en te verwijzen.

In verband met de strenge regeling met betrekking tot de hygiëne en gezondheid die doorloopt in 2022, kan de Puductor2 worden ingezet. Door de lucht te desinfecteren en de sanitaire toestand van de ruimte te verbeteren, kunnen besmettingen worden voorkomen. 

Belangrijke trends binnen het Artificial Intelligence voor horecaondernemers

Het is voor horecaondernemers interessant om een oogje te houden op aankomende trends die betrekking hebben op het gebruik van Artificial Intelligence. Zo krijgen ondernemers steeds meer kennis van de apparaten en is plaats voor groeiende waardering. 

Als voorbeeld van een trend, zorgen robots voor een versnelde en verbeterde bevoorrading binnen bedrijven. Artikelen zullen aanzienlijk sneller geproduceerd, verpakt en geleverd worden, een voordeel dat voornamelijk binnen de horecabranche van pas komt. 

Een ander voorbeeld van een belangrijke trend, is de verbetering in klantgerichtheid van de robots. Tot op heden waren de apparaten enkel goed voor het rondbrengen van bestellingen en het eenvoudig begroeten van bezoekers. Maar de voorspelling luidt dat hier het komende jaar veel verbetering in komt en horecarobots binnen de kortste keren complexere gesprekken kunnen voeren. Deze trend is voornamelijk interessant voor horecaondernemers en maakt het inzetten van robots veel aantrekkelijker.

Kortom, robots kunnen veel ondersteuning bieden binnen de horeca. Ook op zoek naar een waardevolle toevoeging aan een restaurant? Fulin Robots zijn de toekomst.