Hoe maak je van je bedrijf een klantenmagneet? Wie herkent het niet; sommige dagen is een restaurant voller dan op andere. Het liefst heb je natuurlijk een vol restaurant met tevreden gasten. En in het beste geval komen deze gasten ook nog regelmatig terug, maar hoe bereik je dit? Met deze 5 tips, kom jij een stapje dichterbij klanttevredenheid en een volgeboekt restaurant.
1. Less is more
Dit betekent niet noodzakelijkerwijs de locatie, maar het moet wel van toepassing zijn op het menu. Schrap een paar van de minder vaak bestelde gerechten van de menukaart en concentreer je op de dingen die jouw gasten graag eten en jouw koks graag bereiden. Niet alleen de gasten moeten gelukkig zijn in de horeca, ook de tevredenheid van de medewerkers moet in aanmerking worden genomen. Stel daarom altijd het menu samen in nauw overleg met de chef-koks. Het beste recept is nutteloos als het op papier wordt gedrukt en niet op een bord terug te vinden is. Door tevens minder op de menukaart aan te bieden wordt jouw restaurant gelijk duurzamer. Iets wat gasten vast kunnen waarderen.
2. Een goede eerste indruk
Menukaarten moeten uniek zijn en precies bij het restaurant passen. Het maakt niet uit of je een pub, een studentenrestaurant, een snackbar of een sterrenkeuken runt: de menukaart is het eerste wat een klant oppakt en moet er goed uitzien. In het beste geval past het ook in de rest van het restaurant. Als jouw restaurant er nog geen heeft, kun je eenvoudig jouw individueel ontworpen menu’s online bestellen.
3. Plaatsvervanger
Je hoeft niet elke dag te schitteren met nieuwe creaties, maar je moet in ieder geval elke week iets nieuws aanbieden. Op deze manier komen klanten steeds vaker en proberen ze verschillende gerechten uit. Het weekmenu moet veel kleiner zijn dan het reguliere menu en mag niet meer dan één of twee hoofdgerechten en een voorgerecht bevatten. Afhankelijk van jouw bedrijf, kun je natuurlijk ook jouw eigen taart- en dessertcreaties aanbieden. Nog een kleine geheime tip: de meeste plaatsen werken tegenwoordig met week- of zelfs maandmenu’s, waarop wisselende gerechten worden geserveerd – maar deze menu’s worden vaak “dagmenu’s” genoemd.
4. Klant is koning
Zodra een gast een klacht heeft, moet de baas deze persoonlijk accepteren. Als dit niet mogelijk is, moet de eerstvolgende hogere medewerker hier zorg voor dragen. Klachten van een klant moeten serieus worden genomen! Het hoeven niet altijd ernstige tekortkomingen te zijn, maar de gast moet het gevoel krijgen dat ze serieus worden genomen. Zelfs als een klant klaagt dat het zout te zout smaakt, moet men altijd met begrip reageren en verbeteringen beloven.