De frikandel, de oersnack van Nederland, is getest door een panel van het Vara consumentenprogramma Kassa. De Mora frikandel kwam als beste uit de test. De frikandel is voldoende pittig, heeft een goede smaakbalans en precies de juiste kleur. Bovendien heeft Mora het vetpercentage in haar frikandellen de afgelopen jaren flink gereduceerd. Deze vermindering van 20 naar 15 gram per 100 gram heeft overigens niets afgedaan aan de smaak. Dit bleek al uit een consumententest die in opdracht van Mora door een onafhankelijk onderzoeksbureau is gedaan. De test bij het programma Kassa bevestigt dit nog eens.
De populariteit van de frikandel in Nederland is ongekend: jaarlijks worden zo’n 600 miljoen frikandellen geproduceerd waarvan het merendeel in Nederland wordt genuttigd. 28% van alle frikandellen die in de Nederlandse supermarkt worden verkocht zijn van Mora, dat daarmee het best verkochte merk is.
Het gerucht dat de frikandel gemaakt wordt met slachtafval moet naar het rijk der fabelen worden verwezen. De inhoud van de producten staat op de verpakking: de frikandel bestaat hoofdzakelijk uit kippenvlees, varkensvlees, water, paneermeel, bindmiddel, uien en een kruidenmix met een geheime receptuur. Mora’s recept blijkt zeer succesvol: de Mora frikandel wordt namelijk als voldoende pittig beoordeeld en uniek van smaak.
Smaaktesten
Mora voert regelmatig zelf smaaktesten uit. Ook hieruit blijkt dat de Mora frikandel als beste uit de bus komt. Mora scoort bij deze tests significant beter als het gaat om het overall rapportcijfer, smaak, koopintentie, kwaliteit en kruidigheid. Zowel in blinde als branded testen heeft de Mora frikandel het hoogste voorkeursgehalte. De frikandel van Mora is relatief wat korter en dikker en is hierdoor uitermate geschikt om zelf te bereiden als Frikandel Speciaal.
Tevens wordt de frikandel vaak op de BBQ gelegd. De oerhollandse snack wordt genuttigd door een brede doelgroep en is geschikt voor veel momenten. De frikandel blijkt daarnaast een van de meest geliefde heimwee snacks te zijn.