Menu
Nieuws

Nederland zit mooi op de bank

Besparing vooral op restaurants, boodschappen en avondje uit, maar zeker niet op uiterlijke verzorging, kleding, schoenen én verzekeringen

Hoe verwachten Nederlandse gezinnen dat de economische malaise ze raakt in de portemonnee? Kortingssite Actiepagina.nl heeft Nederlanders naar hun mening gevraagd. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 86% van de Nederlandse gezinnen verwacht in 2012 te moeten bezuinigen. Gemiddeld zal per huishouden naar verwachting voor 107 Euro per maand worden bezuinigd. De voornaamste bezuinigingsposten zijn: Restaurant (71%), Boodschappen (65%) en avondje uit (theater, musical, film, café, 55%). Een andere bezuinigingspost is dagjes/weekendje weg en vakantie.

Nederland bezuinigt juist niet op uiterlijk
Opvallend is dat Nederland wel bezuinigt op uitgaan en boodschappen, maar expliciet niet op uiterlijk. Zo zal 47% niet willen bezuinigen op de kapper en uiterlijke verzorging en 44% niet op kleding en schoenen. Opmerkelijk is eveneens dat 38% zeker niet wil bezuinigen op verzekeringen.

Toename interesse in tweedehands aankopen
68% van de respondenten geeft aan de aankoop van tweedehands artikelen te overwegen. De voornaamste artikelen bij een eventuele tweedehands aankoop zijn speelgoed, meubilair en boeken. 19% zal zeker niet overgaan tot meer tweedehands aankopen.

Meer aandacht voor korting Het grootste deel van de Nederlandse gezinnen is vatbaar voor kortingsacties en aanbiedingen. 87% van de ondervraagden geeft aan meer gebruik te zullen maken van kortingsacties en aanbiedingen. Slechts 5% zegt dat hier niet meer gebruik van zal worden gemaakt dan voorheen. Van de respondenten die aangaven meer interesse te hebben in kortingsacties en aanbiedingen zegt 93% folders aandachtiger te bekijken, 70% kortingsbonnen/kortingsacties en 59% zal intensiever gebruik maken van bonuskaarten/vaste klantenkaarten.

Het onderzoek 
Het onderzoek is uitgevoerd in de maand februari onder ruim 12.500 respondenten. In de bijlage is een samenvatting gegeven van de onderzoeksresultaten.