Menu
Nieuws / Trends

Nederlandse ontwerpen in de schijnwerpers met Dutch DNA

In 2011 staat de promotie van Nederland in binnen- en buitenland in het teken van Dutch DNA. Vandaag lanceert het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) het themajaar Dutch DNA. Met dit themajaar worden potentiële bezoekers verleid met Nederlands design, mode, architectuur en erfgoed. Dit gebeurt onder andere met de website www.dutchdna2011.com, die 17 december online is gegaan. Hier vindt de buitenlandse én binnenlandse toerist alles over design, mode, architectuur en erfgoed, gemaakt in Nederland door Nederlanders.

Unique things made in Holland by the Dutch
DNA vormt je identiteit en bepaalt waarom je uniek en bijzonder bent. In 2011 deelt Nederland haar DNA met de rest van de wereld. Nederlanders zijn met hun creativiteit, openheid en pragmatisme een bijzonder volk. Die typische ‘Hollandse mentaliteit’ heeft in grote mate bijgedragen aan de uniciteit van Nederland. Dit zien we terug in vier thema’s die staan voor zaken die in Nederland zijn gemaakt door Nederlanders en die een typische Nederlandse signatuur hebben: design, fashion, architectuur en erfgoed. De website www.dutchdna2011.com beantwoordt vragen als: wie zijn de grootste Nederlandse designers, waar vind je hun werk en wat maakt hen uniek in de rest van de wereld?

Holland branding
Het NBTC stelt afwisselend een groot evenement en thema’s centraal in de promotieactiviteiten voor Nederland om het toerisme binnen en naar Nederland te stimuleren. Arjan van Well, directeur Marketing & Markten bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen: “Het thema Dutch DNA biedt het NBTC een brede kapstok voor de promotie van Nederland als veelzijdige en aantrekkelijke bestemming. Het NBTC heeft voor Dutch DNA samenwerking gezocht met niet-toeristische partners, in de mode-, design- en architectuurwereld. Deze zijn ook verbonden met Nederland als bestemming. Want door unieke aspecten van onze identiteit internationaal bekend(er) te maken, kunnen we buitenlandse toeristen verleiden tot een verblijf in Nederland.”

Dutch DNA in het buitenland
Arjan van Well: “Per herkomstmarkt verschilt de marketingstrategie waarmee we Nederland onder de aandacht brengen bij de doelgroep. De NBTC-kantoren in het buitenland geven zelf invulling aan Dutch DNA binnen de Holland-promotie. In Scandinavië ligt de nadruk bijvoorbeeld op Dutch Design, terwijl China en Rusland kiezen voor Nederlands Erfgoed.”